once in a lifetime.....

Jeg vil også til Zambia! :)

lørdag 19. mars 2011

Torsdag 17.03.2011 Info….



På morgenkvisten dukker det opp en hund I gården, men med ett veløvd Boff! – sender jeg han tilbake til der han kom fra  (tilbake til naboen)! En av jentene sier da: ”I guess dog language is international?”,  Boff her, er sikkert det samme som Boff der hjemme! :)
Vi går til skolen i dag også, men i virkelig African tempo. Vi har faktisk anlagt ett så bedagelig og rolig tempo i denne varmen, at vi blir forbigått av de lokale.

Denne dagen er det planlagt undervisning på skolen om tropical diseases og Helth care system in zambia av Mutinta, som er på språket Tongo, og betyr ”Only female child in the family” Lærerne prøver å lære våre navn, men sliter litt med mitt navn, Lasse er vanskelig å uttale her nede, det blir gjerne ”Lassis eller Dasse?”

Vi setter opp læringsmål for studenter i praksis, slik at vår praksisveileder får ett lite innblikk i hva vi ønsker å lære, og fokusere på når vi skal være i praksis here nede…
Vi Shopper igjen! Mer utstyr, mat, og masse drikke handles nok en gang inn! Kunne tro vi før en hel landsby jo? Men må man, så må man! 


Jentene har fått tilbud om skreddersydde  Zambesiske sj.pl.uniformer, blir hentet i en buss for å ta mål. De betaler kun for jobben ,ca 30,- for en flott sj.pl.student drakt (med 3 blå striper for å vise at man er student på 3dje året)

I taxien hjem, blir vi fortalt av en pratsom og blid taxisjåfør om Zambia, og kulturen. Han kan fortelle at Bemba, Njanja  og –Tubuka er en av de 7 regionale språkene, men her i den sørlige provinsen er det Tonga. Jeg sier at jeg ikke kommer til å klare å lære dette vanskelige språket, men han insisterer. Han innøver denne frasen på oss:” Mabo-Kabooti” (som betyr god morgen), og med svaret tilbake fra den man sier det til:”Kabotoo” (Morn`!) dette var vel ikke så vanskelig? Får bare begynne å bruke det, så ser vi om det sitter etter 3 mnd her? Jeg prøver hvertfall å lære så mange navn som mulig, og skriver det ned i en liten notisblokk som jeg har med meg overalt jeg ferdes! 

Jentene må skyve safari-bilen til Luke i gang, da han har flatt batteri. dette er desverre i LITE klær.(dermed ingen video, er blitt SENSURERT! :))


Vært uten internett i hele dag, til stor ergrelse for jentene som har vent seg til p ha kontakt med omverdenen, og sjekke ”fjes-bokji si”
Når hushjelpen skal reise for dagen, så snakker vi litt sammen om språk, og disse hilsener jeg har lært i dag. Hun kan fortelle at man bruker dette om dagen, og om ettermiddagen, bytter man litt på ordene og sier: ”Mwalibizyabuti” som betyr – god ettermiddag, og det er da naturlig å svare; ”Kaboot Mwalibizyabuti” tilbake.

Også i dag er det tid for litt klesvask. Jeg velger å vaske lite og ofte, slik at jeg ikke behøver å stå i flere timer med dette her. Når jeg heller ut vannet i vaskebaljen ned i dusj-sluket blir jeg litt overrasket, og stå og fundere. Jeg er da virkelig sør for ekvator? Jeg har lært på skolen at vannet i toalettet, badekaret og vasken snurrer rundt MED klokken på den nordlige halvkule, pga Coriolis-effekten. Det var meg fortalt, at når man passerer ekvator, så vil man oppleve at vannet vil automatisk snu, og snurre Mot klokken! Hmmmmm!? Merkelig! Det er slik jeg blir sittende å fundere på, sikkert litt utenom det vanlige, men godt ikke alle blir sittende og reflektere over hva man skal ha på seg i morgen, hvor mye 1 kwacha blir i norske kroner osv…. 

Noen av jentene har filmkveld, resten sitter og skravler med Luke ute på gårdsplassen......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar